woensdag 18 september 2013

Bouwen aan marge door Barend Luiting, hoofdredacteur Aftersales Magazine





Onderdelen zijn de levensader van het sleutelende autobedrijf. Wat de eindconsument er uiteindelijk voor betaalt, is afhankelijk van een serie schakels die onder druk staat. De keten van fabrikant tot eindgebruiker is een strijkstok waar overal wat blijft hangen.

Da's bittere noodzaak want zonder marge geen investeringen, geen toekomstscenario. Dat de marge echter overal onder druk staat is een stelling van het kaliber 'open deur'.

Afhankelijk van ieders rol in de keten leidt dat tot andere oplossingen. Fabrikanten die acteren op wereldniveau zien dat hun klanten ook steeds krachtiger worden en gaan acteren op hetzelfde toneel als zijzelf. Die wereldwijde markt met wereldwijd dezelfde spelers aan leverancierszijde en aan afnemerskant nivelleert inkoopprijzen.

Inkoopmacht leidt tot het vermogen zelf de hoogte van marges te bepalen en het prijsniveau in de markt aan te scherpen. De grote vraag is hoe lang iedereen in de keten marge kan blijven inleveren, mede gevoed door het voortdurende zoeken naar schaalgrootte. Ik doel niet op een Sator die Kühne koopt, het gebeurt vanaf de fabrikant tot aan de garagist, die scherp wil inkopen bij zijn grossier.

Uiteindelijk is er zelfs op consumentenniveau transparantie over onderdeelprijzen, mede ingegeven door de vele webshops. Als de hele keten marge inlevert maar het montagestation volgt niet en communiceert gewoon brutoprijzen dan is de mondige en prijsbewuste klant het broze vertrouwen snel kwijt. En het autobedrijf dus een klant.

In de retail, of het nu gaat om supermarkten of om elektronica, is het gebruikelijk om dagelijks de prijzen van je nabije concurrenten te monitoren en waar nodig bij te schaven. Hoeveel autobedrijven monitoren hun prijzen voor banden, remblokken of smeermiddelen op die manier? Om nog maar te zwijgen over uurtarieven.

Ik ken de argumenten om het niet te doen: 'als de klant ons te duur vindt, moet hij er wat van zeggen' of 'daar heb ik toch geen tijd voor'. Wel: klanten lopen liever stilletjes naar de concurrent en met over het algemeen legere werkplaatsen valt die drukte ook wel mee...

Wie het niet doet, daag ik bij deze uit om vandaag een uurtje ervoor uit te trekken. Ik hoor graag wat er uitkomt!

Aftersales Magazine: Barend Luiting hoofdredacteur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten