donderdag 27 maart 2014

De eerste indruk is bepalend voor het vervolg, orde en netheid op de werkvloer.


Deventer, 26 maart 2014, door Rolf elling hoofdredacteur vraag en Aanbod.

Het valt ons op de redactie regelmatig ten deel. Op bezoek gaan bij bedrijven die met de meest uiteenlopende projecten of opdrachten bezig zijn. Of het nu gaat om de installatie van een nieuwe machine, het opzetten van een automatiseringslijn of een nieuwe visie op het ondernemerschap, we komen graag bij de dames en heren langs om het op te tekenen en het ‘wereldkundig’ te maken via onze geijkte kanalen, de weekkrant, de nieuwsbrieven en de website.

Daar zijn we immers voor. Maar hierbij vergeten we ook de brancheverenigingen en aanpalende organisaties in de maakindustrie niet. Natuurlijk niet. Deze berichtgeving zetten we neer in een onafhankelijk kader. Met hetzelfde doel als de reportages die we maken bij de bedrijven. Het melden van die ontwikkelingen waar wellicht collega ondernemers hun voordeel mee kunnen doen. Niet om te komen tot uniformering, nee maar wel om elkaar te ondersteunen en als Nederlandse maakindustrie een eenheid te vormen.

Natuurlijk, concurrentie is goed en hoort er bij, zo lang als deze maar in alle eerlijkheid en oprechtheid gebeurt. Dit zal in lang niet alle gevallen zo zijn, maar toch heb ik de hoop dat dit in zijn algemeenheid best goed gaat. ‘We', de Nederlandse ondernemers, gunnen elkaar wel het goede.

Zoals gezegd, we bezoeken dus veel bedrijven en organisaties. En het is wel eens frappant om de verschillen te zien in de bedrijfsruimten zelf. Het ene bedrijf heeft alles spik en span voor elkaar en je zou er bij wijze van spreken van de vloer kunnen eten, terwijl je bij een ander bedrijf met je schoenzolen vol spaanders vertrekt. En dan houd ik me nog in. Toch is dit wel een punt dat de aandacht verdient, vind ik.

De eerste indruk die je als bedrijf kunt maken, is toch wel vaak bepalend voor het succes van het binnenhalen van een order. En als het een grote smeerboel is - ik chargeer het even - dan werkt dit echt niet in het voordeel van u als ondernemer. Natuurlijk mogen bezoekers best zien dat er wordt gewerkt, maar het is vaak een kleine moeite om de zaak een ander aanzien te geven.



Rolf Elling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten