donderdag 20 september 2012

UNIVERSELEN WORDEN VOORBEREID OP START-STOP DOOR LEVERANCIERS

De komende jaren neemt het aantal auto’s met een start-stopsysteem toe. Leveranciers bereiden de garagisten er vast op voor. Zo blijkt er nog onwetendheid te zijn over welke vervangingsaccu je kunt gebruiken en of er diagnoseapparatuur nodig is.


In Autokompas nummer 11 informeren we de automotive aftermarket over wat hem te wachten staat en gaan we dieper in op de techniek achter start-stop systemen.
Lees het volledige artikel in de digitale editie (pdf).



http://www.veam.nl/mailings/september/Leveranciers_bereiden_aftermarket_voor_op_start-stop-systemen.pdf

woensdag 19 september 2012

VEEL AUTOMOBILISTEN VERWAARLOZEN BANDEN

Automobilisten rijden nog te vaak op beschadigde banden of banden met te weinig profiel.
Veel automobilisten verwaarlozen banden'
Veel automobilisten verwaarlozen banden
Dit concludeert de Duitse keuringsorganisatie KÜS (Kraftfahrzeug-Überwachungsorganisation freiberuflicher Kfz-Sachverständiger) naar aanleiding van onderzoek in het eerste halfjaar van 2012.
De resultaten van het onderzoek werden gepresenteerd tijdens de Automechanika. Hier meldde KÜS dat men alleen al in het eerste half jaar 16.464 auto's aantrof waarvan de profieldiepte minder was dan de wettelijk toegestane minimum waarde van 1,6 mm. Bovendien waren bij 13.141 van de onderzocht auto's de banden poreus of beschadigd. Bij 5.110 voertuigen waren er verkeerde banden gemonteerd.
De KÜS organisatie onderzocht in totaal 1,4 miljoen auto's in het eerste halfjaar 2012.

http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/overige/nid15221-veel-automobilisten-verwaarlozen-banden.html

dinsdag 18 september 2012

MIVAR KOPPELT DRIVER AAN TOPMEC

Persbericht


Lienden, 17 september 2012

MivarGroup heeft garagepakket Driver gekoppeld aan TopMec

Als partner en leverancier van AuDaCon informatiesystemen stelt MivarGroup reeds actuele technische informatie, modificatieberichten en recall informatie ter beschikking in Driver. Hiermee is men in staat om voor alle gangbare merken onderhoud en reparaties volgens fabrieksspecificaties uit te voeren.
Met de introductie van de werkplaatstool TopMec komt deze informatie nog beter beschikbaar op de werkvloer en hebben de monteurs daarnaast direct toegang tot de werkorders die in Driver zijn voorbereid. De werkorders die in TopMec staan kunnen daarin worden aangevuld met bijvoorbeeld (extra) werkzaamheden en onderdelen, waarna de werkorder met Driver wordt gesynchroniseerd. Met de combinatie Driver en TopMec kan nog efficiënter worden gewerkt.
De officiële lancering van de koppeling vindt plaats op 19 en 26 september a.s. tijdens de Driver Roadshow.  Tijdens deze gezellige en informatieve bijeenkomst worden de gebruikers onder andere bijgepraat over de vernieuwingen in Driver. Het thema van de Driver Roadshow is "Klaar voor de toekomst" en daarbij kan een koppeling met TopMec uiteraard niet ontbreken.

Meer informatie
MivarGroup B.V.
www.mivargroup.nl
info@mivargroup.nl

OOK LUXEMBURG GAAT WINTERBANDEN VERPLICHTEN

In navolging van landen als Duitsland, Italië en Frankrijk, voert nu ook Luxemburg een winterbandenplicht in. Vanaf 1 oktober zijn alle motorvoertuigen er bij sneeuw en ijzel verplicht om op winterbanden te rijden. 
De verplichting geldt niet alleen voor in Luxemburg toegelaten voertuigen, maar ook voor auto's, bussen en vrachtwagens uit het buitenland.
Wie bij sneeuw of soortgelijke weersomstandigheden betrapt wordt op het rijden zonder winterbanden, krijgt een boete van 49 euro opgelegd. Automobilisten die een weg blokkeren omdat ze niet wegkomen op hun zomerbanden kunnen een boete van 74 euro aftikken.
Ook de Belgische regering overweegt een winterbandenverplichting in te stellen.

http://www.autokompas.nl/banden/item/13052-luxemburg-voert-winterbandenplicht-in

vrijdag 14 september 2012

KIJK UIT VOOR ECONOMISCH DELICT MET VERWIJDERINGSBIJDRAGE BANDEN


Steeds meer buitenlandse bandengrossiers, vooral uit Duitsland, zoeken klanten in ons land. Met name in de grensstreek worden garagebedrijven benaderd met aanbiedingen. Garages die hier op ingaan moeten echter wel alert zijn of leveranciers de verwijderingsof afvalbeheersbijdrage wel betalen.
Hebben deze leveranciers die bijdrage niet betaald, dan moeten garages dat zelf doen, want dan zijn ze in principe zelf de importeur van deze banden. Als de milieubijdrage niet wordt betaald, dan plegen namelijk niet de buitenlandse grossiers, maar de garages die deze banden kopen, een economisch delict. Dit geldt ook voor de aankoop van banden via sommige webshops. Dat kan achteraf veel geld kosten.
De meeste Nederlandse webshops, maar ook enkele buitenlandse online aanbieders voldoen in overleg met BEM wel de verwijderingsbijdrage, maar lang niet iedere buitenlandse aanbieder volgt dat voorbeeld. Helaas ligt de 'zwarte piet' dan bij het garagebedrijf. Garagebedrijven hebben dan ook de verantwoordelijkheid om bij de leverancier te informeren (en bevestigd te krijgen) dat deze de BEM-bijdrage voldoet.

Overtreding

De Nederlandse bandenbranche heeft ruim acht jaar geleden besloten om gezamenlijk voor een beter milieu zorg te dragen via het Besluit Beheer Autobanden. In dit Besluit zijn afspraken gemaakt over een verantwoorde afvoer en verwerking van oude autobanden.

http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/item/uitkijken_voor_economisch_delict/2892

KOPPELING ESITRONIC MET Mijngrossier.nl



Bosch en Van Heck hebben op een persbijeenkomst officieel de koppeling tussen Bosch ESItronic en Mijngrossier.nl gepresenteerd. Johan van der Hoeven van Van Heck zei te verwachten dat de koppeling zorgt voor een efficiëntere manier van werken.

Bosch en Van Heck lanceerden in juni de koppeling tussen Bosch ESI(tronic) en Mijngrossier.nl. Hiermee kan de monteur bij het stellen van een diagnose met een Bosch KTS tester direct onderdelen bestellen via mijngrossier.nl en de aanvullende technische informatie raadplegen.

Eerder op hoogte
“Auto’s worden complexer, maar ze komen ook steeds eerder in universele werkplaatsen terecht”, aldus Van der Hoeven. “Dat betekent dat garagisten steeds eerder op de hoogte moeten zijn van de nieuwste technieken en van nieuwe auto’s direct alle informatie moeten hebben. Dat betekent voor ons dat we binnen zes maanden nadat een auto de markt opkomt, de onderdelen zoals remblokken voor die auto op voorraad moeten hebben.”

Volgens Van der Hoeven worden ict-toepassingen, zoals de koppeling tussen Mijngrossier en ESItronic, voor de werkplaats steeds belangrijker. “Er wordt steeds meer van het garagabedrijf gevraagd. Je moet steeds meer merken en modellen kunnen onderhouden. Wij kunnen ze daarbij ondersteunen door hulpmiddelen te ontwikkelen. De retourstroom in de aftermarket is bijna tien procent. Door dit soort koppelingen kan dit percentage een stuk naar beneden.”

Klik hieronder voor de video.

http://youtu.be/TShENYB_Udw

dinsdag 11 september 2012

COMPLEET KWALITATIEF BUDGETGAMMA SLIJTDELEN DOOR TOEVOEGING QUINTON HAZELL AAN MIJNGROSSIER

Sator Holding uit Schiedam, moedermaatschappij van onder andere Van Heck, Havam, Nipparts, Van Heck Interpieces, Harrems Tools en Hartsant, nam begin september alle distributieve activiteiten van Quinton Hazell uit Nieuwegein over en de QH-merkrechten voor de Benelux.

Martijn van der Eijk, ceo van Sator Holding: "De overname van Quinton Hazell past in de strategie om onze marktpositie en die van onze business partners te versterken door een verdere schaalvergroting."
De overname door Sator is wederom een bewijs dat schaalvergroting noodzakelijk is om groei te kunnen blijven realiseren in de relatief verzadigde Nederlandse onderdelenmarkt. Maar ook om de internationale positie in de onderdelendistributie te versterken. Sator is behalve in Nederland, ook actief in België, Luxemburg en Frankrijk (Van Heck Interpieces), Groot-Brittannië (Unipart) en Duitsland (Nipparts). Wat ons land betreft zal naar verwachting het aantal distributeurs van enige omvang verder afnemen. De groten worden groter omdat schaalgrootte belangrijk is om op diverse fronten schaalvoordelen te behalen en de competitiviteit te kunnen blijven vergroten.
In onderstaand interview licht Van Eijk toe waarom Quinton Hazell goed past binnen de huidige activiteiten van Sator Holding.
Waarom deze deal?
MvdE: "We willen in het verlengde van onze A-merken productlijnen, de grossiers uit het business partner netwerk van Van Heck en Havam, een compleet kwalitatief budgetgamma slijtdelen aanbieden. Dat kunnen we in de breedte in één keer met Quinton Hazell bewerkstelligen. Wij gaan de Quinton Hazell producten als een scherp geprijsd private label positioneren."
Is dat nodig?
MvdE: "Ja, de markt vraagt om zo'n strategie. Zowel consumenten als garagebedrijven zijn voor oudere jaargangen auto’s en minder complexe reparaties, op zoek naar oplossingen die met een beperkt budget kunnen worden ingevuld. De druk op de portemonnee van de consument wordt groter. Wil je deze klanten behouden als garagebedrijf, dan is een andere prijs-prestatieverhouding noodzakelijk. Als distributeur en grossier moet je die vraag honoreren."
Kun je iets over cijfers zeggen?
MvdE: "Quinton Hazell is een gezonde onderneming met een dito rendement. Over individuele ondernemingen van onze groep publiceren we zelden cijfers. Het resultaat van QH telt maar beperkt mee, aangezien de omzet maar voor een paar maanden wordt meegeconsolideerd. Voor de groep verwachten we op het omzetniveau van vorig jaar uit te komen (ongeveer 320 miljoen euro, red.), mits de marktomstandigheden in het laatste kwartaal niet teveel verslechteren. De druk op de markt is dit jaar namelijk groot, zeker in Nederland."
Hoe promoten jullie QH straks?
MvdE: "Naast Tecdoc, zullen de producten van Quinton Hazell in H-base en Parts Base worden opgenomen. Een geselecteerde range van Quinton Hazell artikelgroepen zal in Mijngrossier worden opgenomen. Garagebedrijven kunnen via Mijngrossier.nl de QH-productlijnen direct bij hun grossier bestellen, wat de zichtbaarheid van de QH producten in de markt enorm zal vergroten. Het is vooral de bedoeling dat onze business partners op individuele schaal de mogelijkheden met het QH-assortiment gaan promoten."
Wat zijn de gevolgen voor jullie recent geïntroduceerde Unipart productlijnen?
MvdE: "We gaan niet verder met de uitrol van Unipart. We kiezen duidelijk voor Quinton Hazell. Een derde lijn zou teveel van het goede zijn."
Gaat Havam de lijn ook aanbieden?
MvdE: "Een groot deel van het huidige klantenbestand van Quinton Hazell is ook klant bij Havam. Het spreekt voor zich dat deze klanten gewoon beleverd blijven worden en Havam het in haar garagebestelsysteem opneemt."
Wat merken bestaande QH-grossiers van de overname?
MvdE: "Bestaande relaties van Quinton Hazell kunnen hun bestellingen in Nieuwegein blijven plaatsen, zoals ze gewend zijn. Wij houden Quinton Hazell als een bestaande operatie in stand. Ook de ondersteuning via de diverse depots in het land blijft gehandhaafd. Sator-manager Jan van Doorn zal de dagelijkse leiding op zich nemen als general manager."
Is er sprake van synergie of kannibalisme ten aanzien van de A-merken?
MvdE: “A-merken blijven leidend binnen Sator. We maken keuzes per productgroep wat we, naast de A-merken, ook in QH gaan aanbieden in de catalogi van Van Heck en Havam. De vraag uit de markt is bepalend. Dat zal dus pas op termijn inzichtelijk worden.”
Jullie laten de Klariusproducten buiten de overname.
MvdE: "De Klarius productgroepen uitlaten en katalysatoren hebben hun eigen branding en vallen dus buiten de merknaam QH. Een dubbele voorraad uitlaten aanhouden is niet denkbeeldig."
Speelt Van Heck-Interpieces nog een rol?
MvdE: "Wij hebben het merkrecht van Quinton Hazell voor de gehele Benelux. In België en Luxemburg heeft Quinton Hazell een heel andere positionering dan in Nederland. Vooral marketingtechnisch zullen we bij de Zuiderburen eerst aan de slag moeten. En ja, dat zal uiteraard via Van Heck Interpieces in Vilvoorde gaan gebeuren."