woensdag 24 oktober 2012

TopMec nu ook gekoppeld met Autoflex

Om de efficiency in de werkplaats te verhogen, heeft Autoflex een koppeling gerealiseerd met TopMec. Dé werkplaatstool voor het moderne autobedrijf ‘werkt’ nu dus ook met Autoflex.

Om de werkplaatsefficiëntie te verhogen, is een goede communicatie tussen receptie en werkplaats van groot belang. Een geslaagde koppeling tussen garagemanagementsysteem en werkplaatstool biedt dan een uitkomst. Zoals met Autoflex(ook online) en TopMec. Dankzij de koppeling tussen beide systemen wordt het werkproces binnen het autobedrijf verder gestroomlijnd: aangepaste werkorders zijn nu bijvoorbeeld direct zichtbaar in de werkplaats en toevoegingen van de monteur kunnen meteen verwerkt worden in de factuur.

De koppeling van Autoflex met TopMec biedt het autobedrijf belangrijke voordelen. De receptionist of werkplaatschef kan in de vertrouwde Autoflex omgeving een werkorder aanmaken en deze via TopMec direct doorspelen naar de monteur die aan de brug staat. In de werkorder staan de werkzaamheden omschreven en wordt vermeld welke onderdelen hiervoor aanwezig zijn of in bestelling staan. Anderzijds kan de monteur informatie, zoals extra gebruikte onderdelen, aan de werkorder toevoegen. Via TopMec beschikt de autotechnicus immers ook over handige controlelijsten en zo kunnen ook extra onderdelen besteld worden. De receptie kan de informatie vervolgens in de order teruglezen, extra onderdelen bestellen en de factuur hierop aanpassen. Dit proces biedt de werkplaats extra handelingssnelheid en vermindert de kans op fouten.

Het populaire garagemanagement syteem Autoflex (ook online) is een softwarepakket dat gebruikt wordt door een zeer gevarieerde mix autobedrijven: dealerbedrijven, universelen, (groot)handelaren, fleetowners, bedrijven gespecialiseerd in de verkoop en onderhoud van caravans, campers, heftrucks, motoren, etc. Het printen van APK-formulieren, vrijwaringbewijzen, het inlezen van onderdeelgegevens en de koppeling met onderdeelcatalogi zoals mijngrossier.nl, behoren tot de mogelijkheden. APK-afmelden en Raadplegen Voertuiggegevens, ORB en vrijwaren, maar ook ROB-EF zijn volledig geïntegreerd in de software. In Autoflex kunnen tijdens het factureren ingevoerde reparaties worden vastgelegd voor toekomstig gebruik. Bovendien beschikt Autoflex over tal van rapporten en overzichten om de boekhouding eenvoudiger te maken en op cijfers te kunnen sturen. Zo zijn er diverse omzetoverzichten met uitsplitsing van de BTW, de rapporten globalisatie, in- en verkoop auto's, resultaat autoverkopen, voorraad auto's en diverse occasionlijsten.

Voor meer informatie: www.autoflex.nl

Bron: Automotive

dinsdag 23 oktober 2012

"De wereld verandert voor altijd" Download hier de RABO sectorprognose.

http://www.veam.nl/mailings/oktober/lb262_rabo_sectorprognose_mkb_visie_def_29440153.pdf

Vakgarage passeert Kwik-Fit

Vakgarage passeert Kwik-Fit in aantal franchisenemers. In 2012 sloten 35 autobedrijven zich bij Vakgarage aan. Concreet betekend dit dat Vakgarage met 186 franchisenemers Kwik-Fit gepasseerd is en het één na grootste garage concept in Nederland is. Onbetwist nummer één op de Nederlandse markt blijft Bosch Car Service met bijna vierhonderd vestigingen.
 
Volgens manager Vakgarage Christien den Uil is het einde nog niet in zicht. "Uitgaande van de net gepubliceerde cijfers van Aumacon waarin nog stond dat we 179 Vakgarages hadden kun je dan stellen dat wij niet alleen Always Be Mobile gepasseerd zijn maar inmiddels ook groter zijn dan Kwik Fit. Naast de huidige 186 Vakgarages staan er alweer negen nieuwe bedrijven gepland om het contract met Vakgarage te ondertekenen, terwijl er nog heel veel andere gegadigden zijn waarmee we in gesprek zijn. Het zal niet lang duren voordat de tweehonderdste Vakgarage zich aansluit. Maar onze ambitie stopt niet bij tweehonderd, die stopt pas wanneer wij de markt optimaal kunnen bedienen."

Bron: Automobiel Management

vrijdag 19 oktober 2012

Beurs Hardenberg succesvol verlopen, bedankt voor uw komst en gegunde opdrachten

Het beursteam bedankt alle klanten voor de komst en de gegunde opdrachten. Wij zijn er weer met veel plezier voor u geweest. Topmec was de belangrijkste innovatie die wij op de beurs hebben gebracht. De voordelen zijn groot, de belangstelling is enorm. De winst op werkplaatsactiviteiten neemt toe door een grotere efficiency als gevolg van alle beschikbare informatie en de integratie in de verschillende werkplaats software pakketten.

De komende periode hebben wij een aantal avonden georganiseerd om het systeem verder te demonstreren en klantenvragen te beantwoorden. Bent u geinteresseerd, neem contact met uw vertegenwoordiger of onze binnendienst op.

dinsdag 16 oktober 2012

VERKOOPKANSEN! Er is volop doorgereden op winterbanden (download rapport hier)

Ruim 17 procent van de winterbandenbezitters heeft afgelopen zomer doorgereden zonder de bandenwissel naar zomerbanden te hebben uitgevoerd. Dit betekent dat 5,6 procent van het rijdende wagenpark deze zomer hun winterbanden extra hard hebben laten slijten. Dit blijkt uit cijfers van de tweede Kwik-Fit Bandenmonitor (augustus) naar het wegdekaandeel van de diverse bandenmerken.
Binnen de metingperiode augustus 2012 blijkt dat er in 92,1 procent van de gevallen nog zomerbanden waren gemonteerd, tegenover 65 procent in februari. Het aantal winterbanden stond in augustus op 5,6 procent en bij de vorige meting op 32,7 procent. De banden die geschikt zijn voor de vier seizoenen laten bij beide metingen hetzelfde percentage (2,3) zien.

Winterbandenbezit

Uit de vorige bandenmonitor (februari) bleek dat 32,7 procent van de auto's op winterbanden stond. Nu is dat logischerwijze een stuk lager. Maar altijd rijdt nog 5,6 procent op winterbanden. Omgerekend naar het aantal bezitters van winterbanden is dat percentage uiteraard hoger, namelijk 17 procent.
In auto's geredeneerd, bij een wagenpark van ongeveer 8 miljoen personenauto’s, rijden er in de zomer dus meer dan 400.000 nog met hun winterbanden. Wat de redenen zijn dat consumenten dit doen laat zich raden. Naast gemakzucht hebben consumenten wellicht gedacht dat zij nu liever doorrijden op de winterband dan wellicht te moeten investeren in nieuwe zomerbanden.

Wegdekaandeel

MerkAugustusFebruari
(procent(procent)
Michelin22,717,8
Continental18,313,0
Bridgestone8,67,8
Goodyear6,47,0
Vredestein4,98,1
Pirelli4,34,4
Dunlop3,65,3
Hankook3,32,8
Firestone2,50,9
Uniroyal1,92,2
Kumho1,92,6
Bron: Kwik-Fit Nederland
Met een marktaandeel van 22,7 procent is Michelin marktleider in het zomerseizoen, net als in de bandenmonitor van februari. Net als de vorig keer is Continental met 18,3 procent in de augustusmeting de nummer twee. Beide merken scoren niet alleen hoog door hun aandeel in de bandenvervangingsmarkt, maar ook door hun relatief hoge eerste montageaandeel. Omgekeerd evenredig is dat goed te zien bij het marktaandeel van Vredestein. In de winter heeft dit merk een wegdekaandeel van 8,1 procent en in de zomer 'slechts' 4,9 procent.

Download hier de Kwik-Fit Bandenmonitor augustus 2012 >>

Bron: After Sales Magazine

donderdag 4 oktober 2012

Intuïtie is verstand met haast

 
Marc Lammers
U moest eens weten hoeveel moeite het me kost om een boek te lezen. Voor mij als dyslecticus is dat een ware kwelling. Een hockeywedstrijd ‘lezen’ ging me veel beter af. Hoe dat komt? Ik heb geen idee, want ik ben geen neurowetenschapper.
Iets in onze bovenkamer biedt ons meer inzicht in het één dan in het ander. Neuropsycholoog Erik Matser schreef er een boek over: In gesprek met Lucifer. Hij onderzocht de hersenfunctionaliteit bij topsporters. Zo werkte hij samen met topcoach Mourinho bij voetbalclub Chelsea.

Snel denken van belang

Creativiteit is intuïtie, zegt Matser in een lezing in mei 2011, die is te zien op YouTube en TED. Ik voeg daar graag mijn eigen inzicht aan toe: intuïtie is verstand met haast. Snel denken blijkt in de topsport van doorslaggevend belang. Lionel Messi is niet de fysiek sterkste voetballer, maar is als geen ander in staat om snel te zien waar de ruimte ligt en handelingen te koppelen aan dat inzicht. Matser stelt ook dat mensen die in staat zijn om hun intuïtie de dirigent te laten zijn van hun kennis en ervaring, bij uitstek geschikt zijn om te excelleren.
Hoe zit dat bij u? Stuurt u uw onderneming op basis van kennis? Van ervaring? Van analyse? Of van intuïtie? Stuurt u op basis van uw achterhoofd (waar alles opgeslagen ligt) of op basis van uw voorhoofd (vlak achter uw ogen, waar alles nieuw binnenkomt)? Als u wilt excelleren en uw concurrentie voor wilt zijn of blijven, probeert u dan eens de laatste variant. Probeer uw markt te lezen, zoals Messi de wedstrijd leest.
Individualisten zoals tennisser John McEnroe of bokser Mike Tyson bleken grootmeesters in intuïtie. De laatste bewijst dat dat niet per se te maken heeft met intelligentie. Het is vooral slimheid op basis van inzicht, zoals ze dat in het Engels ‘streetwise’ noemen. Heel korte lijnen van creativiteit naar kennis, van je ogen naar je achterhoofd. Van de dirigent naar het orkest of de coach naar het elftal. Van de directie naar de werkvloer. En daar komt een heel markante essentie tevoorschijn: het ontbreken van middelmanagement! Zou u ook eens moeten doen.

We baseren ons op ervaringen

Te vaak kijken we niet naar wat er nu gebeurt in de markt, maar baseren we ons op ervaringen en gebeurtenissen in het verleden. We redeneren op basis van wat we weten, in plaats van wat we zien. Zo was Tyson elke partij knock-out gegaan. Messi gaat dit jaar zijn doelpuntenrecord verbreken en meer dan zestig keer scoren in één kalenderjaar. Omdat voorafgaand aan elk doelpunt er een situatie in het veld ontstaat die hij als eerste ziet.
Ik heb niet de kennis van neuropsycholoog Erik Matser, om te kunnen analyseren hoe ons brein werkt. Maar ik heb wel de ogen om dagelijks in bedrijven te zien dat we intuïtie vaker de ceo van onze directie(boven)kamer moeten laten zijn.

Bron: Financieel Dagblad

Marc Lammers is oud-hockeybondscoach en bedrijvencoach. Opgetekend door Ton Hendrickx @Heruitvinder.

dinsdag 2 oktober 2012

Tijd van vissen is voorbij, het wordt jagen!

In zijn afscheidsrede als voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven spoorde Bertho Eckhardt de aanwezige ondernemers aan vooral actie te ondernemen in een tijd van economische tegenspoed. "De tijd van vissen is voorbij; het wordt jagen."
Eckhardt wees zijn gehoor erop dat de aftersalesmarkt in 2011 met 5 procent is gedaald en dat ondernemers in actie zullen moeten komen. Bovag helpt ondernemers daarbij door bijvoorbeeld de toegankelijkheid van de websites van autofabrikanten te verbeteren en door met name de ook aanwezige voorzitter van werkgeversorganisatie VNO/NCW aan te sporen vooral invloed uit te oefenen op het nu te vormen kabinet om de positie van ondernemers te verbeteren.
Veel bereikt
Natuurlijk was Eckhardt ook tevreden over de zes jaar waarin hij voorzitter was van de afdeling Onafhankelijke Autobedrijven van de Bovag. Hij noemde bijvoorbeeld het feit dat de leasemarkt voor de onafhankelijke autobedrijven is opengegaan, dat de relatie met de afdeling dealers sterk is verbeterd en dat ruim 75 procent van de achterban gebruikmaakt van één of meerdere producten van Bovag, waar dat enkele jaren geleden nog geen 50 procent was.
Mobiliteit
Kijkend naar de toekomst ziet Eckhardt dat er een nieuwe generatie opgroeit die niet zozeer aan het bezit van een auto is gehecht als wel dat hij op zoek is naar mobiliteit. "Het onafhankelijke autobedrijf wordt dan meer een adviseur van veiligheid en mobiliteit", aldus Eckhardt. Volledige transparantie en het delen van ervaringen van andere gebruikers is daarbij cruciaal. "Daarmee speelt u in op de wensen van de zelfbewuste klant, want dat is de klant van vandaag."
Johan Cruyff Foundation
Tot slot noemde Eckhardt de vorig jaar gestarte actie in samenwerking met de Johan Cruyff Foundation, waarbij Bovag-bedrijven 50 eurocent per uitgevoerde apk-keuring ter beschikking kunnen stellen van de stichting. Dat heeft in een jaar tijd 120.000 euro opgeleverd, waarvan 60.000 euro naar Goed Bezig-projecten gaat en de andere 60.000 euro naar de Johan Cruyff Foundation.

Bron: Autokompas

http://www.autokompas.nl/ondernemen/item/13111-tijd-van-vissen-is-voorbij-het-wordt-jagen