donderdag 4 oktober 2012

Intuïtie is verstand met haast

 
Marc Lammers
U moest eens weten hoeveel moeite het me kost om een boek te lezen. Voor mij als dyslecticus is dat een ware kwelling. Een hockeywedstrijd ‘lezen’ ging me veel beter af. Hoe dat komt? Ik heb geen idee, want ik ben geen neurowetenschapper.
Iets in onze bovenkamer biedt ons meer inzicht in het één dan in het ander. Neuropsycholoog Erik Matser schreef er een boek over: In gesprek met Lucifer. Hij onderzocht de hersenfunctionaliteit bij topsporters. Zo werkte hij samen met topcoach Mourinho bij voetbalclub Chelsea.

Snel denken van belang

Creativiteit is intuïtie, zegt Matser in een lezing in mei 2011, die is te zien op YouTube en TED. Ik voeg daar graag mijn eigen inzicht aan toe: intuïtie is verstand met haast. Snel denken blijkt in de topsport van doorslaggevend belang. Lionel Messi is niet de fysiek sterkste voetballer, maar is als geen ander in staat om snel te zien waar de ruimte ligt en handelingen te koppelen aan dat inzicht. Matser stelt ook dat mensen die in staat zijn om hun intuïtie de dirigent te laten zijn van hun kennis en ervaring, bij uitstek geschikt zijn om te excelleren.
Hoe zit dat bij u? Stuurt u uw onderneming op basis van kennis? Van ervaring? Van analyse? Of van intuïtie? Stuurt u op basis van uw achterhoofd (waar alles opgeslagen ligt) of op basis van uw voorhoofd (vlak achter uw ogen, waar alles nieuw binnenkomt)? Als u wilt excelleren en uw concurrentie voor wilt zijn of blijven, probeert u dan eens de laatste variant. Probeer uw markt te lezen, zoals Messi de wedstrijd leest.
Individualisten zoals tennisser John McEnroe of bokser Mike Tyson bleken grootmeesters in intuïtie. De laatste bewijst dat dat niet per se te maken heeft met intelligentie. Het is vooral slimheid op basis van inzicht, zoals ze dat in het Engels ‘streetwise’ noemen. Heel korte lijnen van creativiteit naar kennis, van je ogen naar je achterhoofd. Van de dirigent naar het orkest of de coach naar het elftal. Van de directie naar de werkvloer. En daar komt een heel markante essentie tevoorschijn: het ontbreken van middelmanagement! Zou u ook eens moeten doen.

We baseren ons op ervaringen

Te vaak kijken we niet naar wat er nu gebeurt in de markt, maar baseren we ons op ervaringen en gebeurtenissen in het verleden. We redeneren op basis van wat we weten, in plaats van wat we zien. Zo was Tyson elke partij knock-out gegaan. Messi gaat dit jaar zijn doelpuntenrecord verbreken en meer dan zestig keer scoren in één kalenderjaar. Omdat voorafgaand aan elk doelpunt er een situatie in het veld ontstaat die hij als eerste ziet.
Ik heb niet de kennis van neuropsycholoog Erik Matser, om te kunnen analyseren hoe ons brein werkt. Maar ik heb wel de ogen om dagelijks in bedrijven te zien dat we intuïtie vaker de ceo van onze directie(boven)kamer moeten laten zijn.

Bron: Financieel Dagblad

Marc Lammers is oud-hockeybondscoach en bedrijvencoach. Opgetekend door Ton Hendrickx @Heruitvinder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten