woensdag 6 februari 2013

Werving garagebedrijven voor PrimaPrijs.nl succesvol en in volle gang





Vrijdag de 25e januari is Marike Cras als accountmanager PrimaPrijs.nl voor VEAM gestart met de werving van geïnteresseerde garagebedrijven. De eerste periode zit erop en is succesvol te noemen. Het aantal garagebedrijven dat nu al voor deelname getekend heeft biedt veel vertrouwen voor het slagen van onze opzet voor een goede regionale dekking om de consument straks goed en van dichtbij te kunnen bedienen.

Marike heeft in de voorliggende periode dat ze werkte voor automaterialen importeur van Heck* uit Schiedam al veel garagebedrijven in Nederland gekoppeld aan de Kostdat? module. Zij is erg enthousiast over PrimaPrijs.nl en heeft er alle vertrouwen in dat veel garagebedrijven zullen kiezen voor deze mooie tool waarmee tegen een geringe investering het aantal nieuwe klanten van de deelnemende garagebedrijven zal toenemen.

" De eerste maanden beperk ik mij tot de provincie Friesland, daarna volgt de rest van het werkgebied. Wij streven naar voldoende deelnemers binnen de afgebakende gebieden die met de gekozen media bereikt kunnen worden. Dit betreft dan bijvoorbeeld radioreclame, advertenties in diverse (dag)bladen, bezorging van huis aan huis folders, advertenties op Google AdWords, Facebook enz." vertelt Marike enthousiast. " Ook voor vragen over Topmec en de verschillende garage concepten die VEAM ondersteunt kunnen klanten bij mij terecht".

PrimaPrijs.nl maakt gebruik van de techniek van Kostdat? maar gaat als marketingtool veel verder en wordt nu exclusief door VEAM in haar werkgebied ingezet om garagebedrijven in hun marketing te ondersteunen. De investering in PP past geheel in het streven van VEAM om toegevoegde waarde aan de klanten te bieden.

In de regio Veenendaal is PP vorig jaar van start gegaan. Van de opgedane ervaringen is geleerd, verbeteringen aan de website en onderliggende techniek worden op dit moment verwerkt om de tool verder te ontwikkelen en te versterken. De regio Utrecht ook van start. Collega PrimaParts uit Veenendaal is het brein achter de ontwikkeling van PrimaPrijs.nl. VEAM heeft de licenties gekocht voor het eigen werkgebied. Door de samenwerking ontstaat meer power onder de tool en zal de bekendheid toenemen bij de consument, de klant van onze klanten.

Bent u ook geïnteresseerd? Stuur een mail naar info@veam.nl of vraag uw vertegenwoordiger of onze verkopers op de vestigingen om een afspraak met Marike in te plannen.

dinsdag 5 februari 2013

Van tandartsassistente naar de techniek



31 januari 2013 Volgens mij is het een jaar of vijf, zes geleden dat ik in mijn column voor de eerste keer aandacht vroeg voor de terugkeer van vakopleidingen als de lts, mts en leao en meao. De reden was toen helder.
De groeiende tekorten aan technisch personeel waren bekend en de meer praktijkgerichte opleidingen binnen het vmbo liepen niet zoals iedereen had verwacht. Er kwamen veel te weinig vakmensen op de markt.

Het probleem van het vmbo is vooral dat er van alles wat wordt aangeboden. De jongens en meisjes gaan een beetje zwabberen en weten zich niet goed te ontplooien.

Of ze vinden het gewoon lastig een keuze te maken. De gevolgen zijn dat ze de neiging hebben te gaan switchen van bijvoorbeeld doktersassistente naar tandartsassistente of andersom. Dit kost zo maar weer een jaar extra aan studie. Het kan natuurlijk ook nog extremer en dat is een wisseling van sector, zoals van techniek naar zorg en welzijn.
En als dit gebeurt, zitten de studenten al in het derde jaar. Want dan pas kan er een keuze worden gemaakt. En dat is nu net wat er aan schort denk ik in alle bescheidenheid. De eerste twee jaren op het vmbo zijn algemeen, te algemeen dus.

De jongens en meisjes weten dan vaak toch wel welke richting ze op willen, de techniek in, de zorg, economie of landbouw. Dit zijn de keuzes die binnen het vmbo voorhanden zijn.
Maar misschien zijn juist deze keuzes nog wel te algemeen. Je hebt tenslotte binnen de techniek vele verschillende loten waaruit een keuze kan worden gemaakt, denk bijvoorbeeld aan civiele techniek, industrietechniek, autotechniek, maritieme techniek, ict en elektronica.

Kortom, als je voor de studenten en voor de BV Nederland de keuze enger maakt en dus uiteindelijk veel helderder, moet dat de keuze vereenvoudigden. En dat spreekt de jeugd aan, zo simpel is het nu eenmaal.

De Rotterdamse roc's Zadkine en Albeda College hebben dit goed begrepen. En of dit nu terug in de tijd is of dat het het nieuwe beroepsonderwijs wordt genoemd, is mij om het even. Als het maar aankomende techneuten oplevert. Want daar gaat het om.

Rolf Elling, hoofdredacteur vraag en aanbod

(Zie eerdere Blogs onder "technisch onderwijs" over nijpend tekort op opleidingen techniek op het VEAM nieuwsblog)


Bepaalt fiscus de autoverkoop?


Niemand had verwacht dat januari 2013 een goede autoverkoopmaand zou worden. Fiscaal bepaald moest het wel mager zijn. Maar een terugval van 31,5% tegenover 2012 is toch wel een klap. Ligt het alleen aan gewijzigde belastingen, en blijven die sterk het verkoopniveau bepalen?

Het hoeft niet meer alleen superzuinig en klein te zijn. BMW's 3 Serie doet het uitstekend, met een Touring erbij, en relatioef zuinige varianten.
Normaal gesproken zijn de registraties laag in december, en hoog in januari omdat ieder zijn auto in het nieuwe jaar op kenteken wil hebben. Zelfs de belastingheffer kan dat effect niet onderdrukken, als autoprijzen en bijtellingspercentages per 1 januari veranderen door andere waardering van de CO2-uitstoot.

Ook nu zijn in januari 2013 bijna driemaal zoveel nieuwe auto's zijn geregistreerd als in december 2012. Ondanks dat december opvallend goed was, en januari opvallend slecht door het genoemde belastingeffect.

Slecht voorteken

Geruststellende woorden dat deze keer meer in december werd geregistreerd om hogere belastingen te ontlopen kunnen weinig overtuigen. December 2012 plus zes procent tegenover 2011, betekende ruwweg duizend extra auto's op kenteken. Januari 2013 liep ruim 20.000 auto's achter, die zijn dus niet naar december 2012 verplaatst.

Oké, maar de eerste helft van vorig jaar gaf steeds plussen te zien, omdat op 1 juli 2012 ook al een grote belastingwijziging zijn schaduw ver vooruit wierp. Helaas ligt het evenmin puur aan een hele goede januari 2012, dat het een jaar later zo slecht uitpakt. Het recente januari-cijfer ligt nog ruim 8000 stuks onder dat van 2009, een beroerd verkoopjaar.

Voor het moment schatten RAI Vereniging en Bovag dat er dit jaar 4% minder verkopen in het vat zitten dan het half miljoen van vorig jaar. Maar met 480.000 zouden we dan nog, over lange termijn gezien, van een gemiddeld resultaat kunnen spreken. Het januariresultaat laat schattingen van 450.000 of minder waarschijnlijker lijken. Dit betekent slechte vooruitzichten voor dealers, en nog scherpere concurrentie tussen alle autobedrijven.

Alleen BMW en Mazda blinken uit

Een lichtpuntje is dat nieuwe modellen die goed in de smaak vallen nog altijd helpen, op zijn minst tijdelijk. Ook de merken in de top van de verkoopstatistieken hadden geen goede januarimaand. Maar toch zijn er nog positieve uitzonderingen. BMW springt er vooral uit, met zeer goede afleveringen voor zijn nieuwe 3 Serie, en verkoopwinst.

Procentueel nog beter doet Mazda het, dankzij de CX-5. Dit zijn wel de enige merken die hoger in plaats van lager scoorden in januari, vergeleken met vorig jaar. Opmerkelijk is de binnenkomst van Kia in de top vijf van bestverkopende merken, maar Kia scoorde toch een lager aantal dan een jaar geleden. Ondanks vernieuwde modellen, en een dapper volhoudende Picanto, waar velen in het 'klein en zuinig-segment' hun grote aanhang verloren.

Fiscus of crisis?

Allemaal de schuld van de belastingheffing. Die anderzijds zorgt dat de vraag naar hybrides nu wel wat herstelt. Behalve bij het geplaagde Honda, waar de Insight geen succes brengt, terwijl de Prius wel weer opbloeit. Ook de tweeling Opel Ampera/Chevrolet Volt mag niet klagen, maar andere puur elektrische auto's trekken weinig volk meer. En, helaas voor Toyota, evenmin de hybride Lexus CT voor de zakenrijder.

Dit jaar blijven verdere belastingwijzigingen uit, zoals we in de terugblik op 2012 al aangaven. Dat voorkomt opnieuw uitzonderlijke pieken en dalen in de verkoop. Leveren de volgende maanden dan geen vette minnen meer? Of slaat nu pas echt de economische malaise toe, als er geen fiscale reden meer is om toch maar dit jaar nog een nieuwe auto te kopen? Heel hard hopen dat autokopers in februari niet weer zo massaal wegblijven, anders ziet het er echt slecht uit voor 2013.

Bron: AMT

Vertegenwoordigers VEAM getraind op Bosch werkplaats apparatuur bij NBT in Putten

Impressie van de trainingsruimte
Het voltallige buitendienst verkoopteam van VEAM is getraind op de nieuwe training locatie van Nijboer Blijstra Techniek in Putten.

VEAM heeft naast de status van 1st supplier Bosch voor onderdelen en automaterialen deze status ook verworven voor de Bosch werkplaatsapparatuur.
Bij NBT is een nieuwe trainingsruimte in gebruik genomen waar alle apparatuur van Bosch werkend is opgesteld.

Het team verkopers van VEAM is een middag en avond "onder handen genomen" om nog meer wegwijs te worden in het programma van Bosch en om de kneepjes van de werkende apparatuur te leren kennen. De samenwerking met NBT is bijzonder goed, samen zijn we sterk en het team van VEAM is net zo enthousiast als wijzelf zegt Jack Keizer van NBT.

De training past in de marktbewerking die wij in de driehoeksverhouding tussen Bosch, VEAM en NBT voorstaan. De dagdagelijkse zaken gaat VEAM zelf behappen en voor de meer technisch hoogstaande apparatuur vallen wij terug op de kennis en ervaring van het team van NBT. Zo gaat ieder van ons die dingen doen die goed zijn voor de klant en die recht doen aan het kennisniveau dat nodig is om de klanten goed te adviseren en van dienst te zijn.

zondag 3 februari 2013

1 miljoenste order VEAM voor Auto Service Urk

Op 16 januari werd door VEAM Emmeloord de 1 miljoenste pakbon sinds de start van VEAM afgedrukt. Deze mijlpaal wilden wij niet onopgemerkt voorbij laten gaan.

Het ging om een order voor Auto Service Urk op Urk. Ivo Doeser, onze vestigingsleider van Emmeloord heeft samen met Pieter Zegers, commercieel directeur van VEAM,  een bezoekje gebracht aan Jannes Schenk, de eigenaar van ASU, en een aandenken overhandigt namens het team van VEAM.

vrijdag 1 februari 2013

Oplopende levertijd remmenbank gevaar voor RDW-erkenning




Volgens RAI Vereniging loopt de levertijd van remmentestbanken op als autobedrijven de aanschaf ervan blijven uitstellen. APK-bedrijven die op 1 mei 2014 geen remmentestbank hebben, mogen geen keuringen meer uitvoeren. Cijfers van de RDW leren volgens RAI Vereniging dat nog ruim 2.300 APK-bedrijven geen remmentestbank heeft.
“Omgerekend naar het aantal werkdagen tot 1 mei 2014, betekent dit dat alle leveranciers van remmentestbanken samen per dag gemiddeld zeven remmentestbanken moeten plaatsen,” aldus Eugène Moerkerk. Het is niet bekend wat de gemiddelde levertijd is, wel dat die oploopt naarmate de tijd verstrijkt.

Problemen niet te voorkomen

“Als autobedrijven massaal op het laatste moment besluiten om de verplichte remmentestbank aan te schaffen, zijn problemen niet te voorkomen,” zegt Moerkerk. “De leveranciers van de banken hebben te maken met levertijden van de fabrikant. En voor een rollenbank zijn er mogelijk bouwkundige ingrepen noodzakelijk. Bovendien moeten de geïnstalleerde remmenbanken ook nog gekeurd worden en dat kost tijd.”

Bron: Autokompas


Opvolging



Een bus die plotseling van links komt, muitende aandeelhouders, je partner die de beloofde wereldreis afdwingt, een burn-out, een persoonlijke crisis, een nieuwe uitdaging of wellicht gewoon je leeftijd. Als leider kun je maar beter tijdig nadenken over je opvolging, door een of twee mensen binnen of buiten je organisatie onopvallend in de gaten te houden en stiekem klaar te stomen om mogelijk ooit de leiding over te nemen.
Afgelopen jaar heb ik zelf het stokje overgedragen. Ik heb veel werk gestoken in het vinden, selecteren en inwerken van de juiste persoon. En ja, de nieuwe chef doet het goed. Zelfs beter dan verwacht, geen uitglijers. Mijn opvolging is geslaagd.

Niet over nagedacht

Bij familiebedrijven slaagt de opvolging vaak niet, redenen liggen vaak in de emotionele sfeer, zoals het afstand doen van controle en macht, en het moeten kiezen tussen de kinderen.
Uit onderzoek blijkt dat bij 60% van de familiebedrijven nog niet goed over de bedrijfsopvolging is nagedacht. Dat is een potentieel gevaar voor de continuïteit van het bedrijf, want slechte opvolgingsplanning blijkt de op één na belangrijkste oorzaak bij faillissement van familiebedrijven.

Ruggengraat

En dat is alarmerend, want het familiebedrijf vormt de ruggengraat van de Nederlandse economie. Een kwart miljoen familiebedrijven leveren de helft van de werkgelegenheid en bijna 53% van het bruto nationaal product. Dus is er de komende tijd veel werk aan de winkel.
Reden genoeg voor psychoanalyticus Manfred Kets de Vries om een boek over opvolging te schrijven. In Een zaak van de familie doet hij een boekje open over opvolgingsrivaliteit, het dilemma van incapabele familieleden, rolconflicten en allerlei spelletjes die rondom opvolging worden gespeeld.

Goed opvolgingsplan

Hij ontrafelt familiebedrijven als C&A, Vroom&Dreesmann en pennenfabrikant Waterman, en hij analyseert aan welke psychologische krachten de familie­bestuurders blootstaan. Hij duikt in problemen met zwarte schapen en zondebokken, en in kwesties als symbolische vadermoord en generatieconflicten. ‘Familie­activiteiten worden toneelstukken waarin iedereen een vastomlijnd script heeft, zonder dat er een einde komt aan het drama’, zegt Kets de Vries. ‘Afgunst, jaloezie, wrok en rancune zijn niet van de lucht.’
Om een verstarrende finale crisis te voorkomen pleit Kets de Vries daarom in zijn boek voor een goed opvolgingsplan, het creëren van een familieraad en het involveren van buitenstaanders, om ‘bijziendheid’ door de familie te voorkomen.

Voorbereid

Het gebeurt maar zelden dat opvolging in familiebedrijven zonder drama plaatsvindt en dat de terugtredende partij zonder stennis ruimte maakt voor de nieuwe generatie. Met de voor­genomen troonswisseling was het een inspirerende week. Wellicht aardig om ook eens over uw eigen opvolging na te denken. Je kunt maar beter voorbereid zijn.

Bron: Financieel Dagblad