dinsdag 5 februari 2013

Bepaalt fiscus de autoverkoop?


Niemand had verwacht dat januari 2013 een goede autoverkoopmaand zou worden. Fiscaal bepaald moest het wel mager zijn. Maar een terugval van 31,5% tegenover 2012 is toch wel een klap. Ligt het alleen aan gewijzigde belastingen, en blijven die sterk het verkoopniveau bepalen?

Het hoeft niet meer alleen superzuinig en klein te zijn. BMW's 3 Serie doet het uitstekend, met een Touring erbij, en relatioef zuinige varianten.
Normaal gesproken zijn de registraties laag in december, en hoog in januari omdat ieder zijn auto in het nieuwe jaar op kenteken wil hebben. Zelfs de belastingheffer kan dat effect niet onderdrukken, als autoprijzen en bijtellingspercentages per 1 januari veranderen door andere waardering van de CO2-uitstoot.

Ook nu zijn in januari 2013 bijna driemaal zoveel nieuwe auto's zijn geregistreerd als in december 2012. Ondanks dat december opvallend goed was, en januari opvallend slecht door het genoemde belastingeffect.

Slecht voorteken

Geruststellende woorden dat deze keer meer in december werd geregistreerd om hogere belastingen te ontlopen kunnen weinig overtuigen. December 2012 plus zes procent tegenover 2011, betekende ruwweg duizend extra auto's op kenteken. Januari 2013 liep ruim 20.000 auto's achter, die zijn dus niet naar december 2012 verplaatst.

Oké, maar de eerste helft van vorig jaar gaf steeds plussen te zien, omdat op 1 juli 2012 ook al een grote belastingwijziging zijn schaduw ver vooruit wierp. Helaas ligt het evenmin puur aan een hele goede januari 2012, dat het een jaar later zo slecht uitpakt. Het recente januari-cijfer ligt nog ruim 8000 stuks onder dat van 2009, een beroerd verkoopjaar.

Voor het moment schatten RAI Vereniging en Bovag dat er dit jaar 4% minder verkopen in het vat zitten dan het half miljoen van vorig jaar. Maar met 480.000 zouden we dan nog, over lange termijn gezien, van een gemiddeld resultaat kunnen spreken. Het januariresultaat laat schattingen van 450.000 of minder waarschijnlijker lijken. Dit betekent slechte vooruitzichten voor dealers, en nog scherpere concurrentie tussen alle autobedrijven.

Alleen BMW en Mazda blinken uit

Een lichtpuntje is dat nieuwe modellen die goed in de smaak vallen nog altijd helpen, op zijn minst tijdelijk. Ook de merken in de top van de verkoopstatistieken hadden geen goede januarimaand. Maar toch zijn er nog positieve uitzonderingen. BMW springt er vooral uit, met zeer goede afleveringen voor zijn nieuwe 3 Serie, en verkoopwinst.

Procentueel nog beter doet Mazda het, dankzij de CX-5. Dit zijn wel de enige merken die hoger in plaats van lager scoorden in januari, vergeleken met vorig jaar. Opmerkelijk is de binnenkomst van Kia in de top vijf van bestverkopende merken, maar Kia scoorde toch een lager aantal dan een jaar geleden. Ondanks vernieuwde modellen, en een dapper volhoudende Picanto, waar velen in het 'klein en zuinig-segment' hun grote aanhang verloren.

Fiscus of crisis?

Allemaal de schuld van de belastingheffing. Die anderzijds zorgt dat de vraag naar hybrides nu wel wat herstelt. Behalve bij het geplaagde Honda, waar de Insight geen succes brengt, terwijl de Prius wel weer opbloeit. Ook de tweeling Opel Ampera/Chevrolet Volt mag niet klagen, maar andere puur elektrische auto's trekken weinig volk meer. En, helaas voor Toyota, evenmin de hybride Lexus CT voor de zakenrijder.

Dit jaar blijven verdere belastingwijzigingen uit, zoals we in de terugblik op 2012 al aangaven. Dat voorkomt opnieuw uitzonderlijke pieken en dalen in de verkoop. Leveren de volgende maanden dan geen vette minnen meer? Of slaat nu pas echt de economische malaise toe, als er geen fiscale reden meer is om toch maar dit jaar nog een nieuwe auto te kopen? Heel hard hopen dat autokopers in februari niet weer zo massaal wegblijven, anders ziet het er echt slecht uit voor 2013.

Bron: AMT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten