donderdag 13 december 2012

After Sales congres: volop leven in de brouwerij

De machtsverhoudingen in de reparatie- en onderhoudsmarkt zullen de komende jaren behoorlijk veranderen. Hoe gaat de markt eruit zien en wie worden de winnaars? Die vraagstukken zijn uitgebreid aan de orde geweest op het eerste Nationaal Aftersalescongres in Maarssen, een initiatief van het toonaangevend vakblad in de autobranche Aftersales Magazine.
Ruim 473 vakgenoten verzamelden in De Fabrique in Maarssen om bijgepraat te worden over de kansen van de crisis. De presentaties van Dr John Wormald (directeur van Autopolis, een adviesorgaan voor de automobielindustrie en -branche) en Jos Veldhuisen (hoofdredactie Aftersales Magazine) schetsten een beeld van de toekomst van de Europese aftermarket. De nieuwe verhoudingen tussen het merkgebonden en het universele kanaal zullen zich de komende jaren aftekenen en daartoe worden nu de kaarten geschud.
Ten eerste de merkdealers en andere door fabrikanten geautoriseerde netwerken, kortweg de OES-sector genoemd. Waarbij autofabrikanten de regie in handen hebben. Ten tweede zijn het onafhankelijke universele garages die al of niet samenwerken in een werkplaatsconcept. En ten derde de autoserviceketens die hun plek binnen de reparatie- en onderhoudsmarkt opeisen.
De vraag is of de strijd om de werkplaatsklant een duidelijke winnaar zal opleveren. Op het eerste gezicht lijken autofabrikanten en hun dealernetwerken – het merkgebonden kanaal – een solide basis te zijn om maximaal te profiteren van hun marketingslagkracht. Maar dat is minder voor de hand liggend dan het lijkt. Wat de dealers overeind houdt, althans tot nu toe, is de marge op gefactureerde uren. De merkdealer moet oppassen zich hierbij niet uit de markt te prijzen. Waarbij opgemerkt dat het universele garagebedrijf hier de achilleshiel van de dealer kan bewerken.
De onderdelenverkoop van dealers naar universele garages lukt nog niet echt dankzij de enorme inefficiëntie bij dealers. Er zijn in ieder EU-land meer dealervestigingen dan grossiers en toch zouden al die dealers onderdelenleverancier willen of moeten worden. De onderdelenlogistiek vanuit het merkgebonden kanaal zal dan ook door fabrikanten en importeurs moeten worden opgepakt of overgelaten aan de universele groothandels. Dat is emotioneel nog een brug te ver voor veel automerken. Wat niet betekent dat het vrije kanaal achterover kan leunen. Onder het merkgebonden oppervlak borrelt het.
Kortom, voer genoeg voor een forumdiscussie met ervaringsdeskundigen onder leiding van Jaap Rijlaarsdam, voormalig hoofdredacteur van het vakblad Automotive. Op geheel eigen wijze wist René van der Gijp ten slotte de branche confronterend een spiegel voor te houden.

Bron: Aftersales Management

Geen opmerkingen:

Een reactie posten