maandag 17 december 2012

Oude auto's en loyale klanten

kwikfit monteur olievervangingHet is voor het eerst dat het aandeel van universele garages, met reparatie en onderhoud, groter is geworden dan dat van de merkdealer. Zo blijkt uit de recente aftersalesmonitor van RAI en Bovag.
Bezitters van jonge auto's, inclusief lease- en fleetowners, zijn relatief loyaal aan de merkdealer. Terwijl oudere jaargangen auto's vaker bij de universeel in de werkplaats terecht komen. Volgens cijfers van RAI-Bovag lijken deze veronderstellingen aardig te kloppen. Des te opvallender is het dat vorig jaar 16 procent van de eigenaren met een jongere personenauto (tot drie jaar) vorig jaar de dealer de rug toekeerde bij de APK-keuring. Ruim 80 procent van de werkplaatsklanten met een auto tot zes jaar oud, blijft loyaal aan de dealerwerkplaats.
Bij universele garages ligt dat aandeel ruim onder de 80 procent. Overigens gaat 28 procent van de auto’s tot drie jaar oud van de universeel bij een APK-keuring terug naar de dealer. Dat zou te maken kunnen hebben met de complexiteit van de techniek. Wellicht is het universele garagebedrijf niet altijd even goed op de hoogte van de jongere jaargangen auto's of ontbreekt het aan de juiste apparatuur om een volledige diagnose te kunnen stellen. Bovendien sturen veel universele bedrijven een jonge auto met een commonrail-probleem al direct door naar de dealer, zonder überhaupt een diagnose te doen.
Verschillende werkplaatsconcepten proberen het universele bedrijf met de nodige training en diesel- en diagnosespecialisten te ondersteunen, zodat ook complexe reparaties in de eigen werkplaats kunnen worden uitgevoerd.

Prijsperceptie

Alleen bij klanten met zeven tot tien jaar oude auto's, ligt de loyaliteit aan de universele garage boven de 80 procent. Vaak is dat juist een interessante doelgroep, omdat bij auto's van deze leeftijd nogal eens flinke reparaties nodig zijn. Slechts 17 procent gaat dan alsnog naar de dealer, maar bij de dealers stapt juist een hoger percentage (23 procent) naar de universeel.
Wellicht speelt hier de prijsperceptie een rol. Bij auto's ouder dan tien jaar, valt op dat 22 procent van de dealerklanten en 21 procent van de universele klanten, overstapt naar de andere bloedgroep. Uit de cijfers blijkt dat bij het loyaliteitsvraagstuk grofweg de 80-20 regel geldt, bij zowel de dealer als universeel. Een andere, interessante constatering is de verschuiving in het aandeel van de dealer en de universeel.
Dit jaar is het aandeel van de universele garage voor het eerst groter geworden dan de merkdealer, zowel in volume als in euro’s. Vooral het aantal onderhouds- en reparatiemomenten is significant toegenomen bij het universele bedrijf.

Bekijk hier de cijfers >>

Geen opmerkingen:

Een reactie posten