donderdag 13 december 2012

Europese Commissie houdt vast aan verbod koudemiddel R134a per 31 december




De Europese Commissie houdt vast aan zijn eerder voorgenomen verbod op gebruik van het koudemiddel R134a in nieuwe automodellen per 31 december dit jaar. "Nu de leveringsproblemen van het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf zijn opgelost, zien wij geen reden om het verbod langer uit te stellen", aldus Phillipe Jean, voorzitter van de technische commissie motorvoertuigen bij de Europese Commissie.

Het oude koudemiddel voldoet niet aan de nieuwe milieurichtlijnen van de Europese Commissie. Oorspronkelijk zouden autofabrikanten het oude koudemiddel R134a al sinds 1 januari 2011 niet meer mogen toepassen in auto's met een nieuwe typegoedkeuring voor Europa. Brussel besloot het verbod naar eind dit jaar op te schuiven omdat Honeywell en DuPont, de producenten van het nieuwe middel HFO 1234yf kampten met problemen bij de levering.

Inmiddels zijn die leveringsproblemen opgelost, zo melden beide chemieconcerns. Dat er inmiddels twijfels zijn ontstaan over de brandveiligheid van HFO-12243yf, doet hier volgens de EC niets aan af.  "De auto-industrie heeft zelf voor HFO-1234yf gekozen. Het is niet zo dat zij hiertoe verplicht wordt door de Europese Commissie." En volgens de leveranciers ligt het mogelijke brandgevaar niet bij het middel, maar bij autofabrikanten zelf.

Met zijn uitspraken maakt Jean korte metten met de onrust en onduidelijkheid die de invoering van het nieuwe koudemiddel al sinds het begin omringt. Onder meer de internationale branchevereniging voor aftermarket aircobedrijven, MACS (Mobile Air Conditioning Society Worldwide), maakt zich zorgen over het te lang uitstellen van het verbod en het afhaken van een aantal autofabrikanten. MACS vreest dat er een wildgroei van verschillende soorten koudemiddelen zal ontstaan wanneer de Europese wetgever niet strak vasthoudt aan de invoeringstermijn.

Vijf apparaten

"Voor onze leden uit de servicesector is het heel belangrijk dat er een gereguleerde overgang naar het nieuwe middel komt", schrijf de MACS-president Elvis Hoffpauir in een brief aan de EC. "Autofabrikanten zullen anders kunnen kiezen uit meerdere opties en dit heeft tot gevolg dat onze leden voor grote investeringen komen te staan. Zo zal een universeel garagebedrijf vier of vijf verschillende airocserviceapparaten moeten aanschaffen om alle merken en modellen te kunnen servicen. Voor onze leden die deze apparatuur produceren geldt dat zij veel tijd en energie hebben geinvesteerd om apparatuur te ontwikkelen voor het nieuwe middel. verderde vertraging van de wetgeving zal hen ernstige schade toebrengen."

Importeurs

Jan Roozeboom, directeur van Rocar-Tech, is blij met het statement van de Europese Commissie. Zijn bedrijf levert onder meer aircoserviceapparatuur van Brainbee. “Ook voor de nieuwe aircosystemen met 1234yf. Gehomologeerd door diverse fabrikanten, maar in Nederland houden de importeurs de boot nog af, in afwachting van uitstel van de deadline. Dat komt er dus niet. Er zijn maar twee middelen waarmee op dit moment aan de milieu-eisen van de EC kan worden voldaan: HFO-1234YF en CO2. De Europese fabrikanten hebben ingezet op dat eerste middel. Ze moeten nu dus over de brug komen.” Roozeboom verwacht dat de verkoop van nieuwe serviceapparatuur begin volgend jaar dan ook van start gaat.

Lees alles over HF01234yf in het Dossier Nieuw Koudemiddel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten