woensdag 19 december 2012

Mag ik uw brug wel even gebruiken?

Media, zoals het onze, zijn heel goed in het signaleren van trends, maar daarbij vallen ook zaken in het niet. Dat beseffen we ons terdege. Als ondernemer is er maar één werkelijkheid: die waarin het eigen bedrijf centraal staat. Denkt u ook bij het lezen van al die goedbedoelde adviezen: "Prima, maar kom es een dag hier meelopen. Bij ons werkt het niet zo!"
Ik ga hier niet verkondigen dat dit niet zo is. Ik weet alleen maar dat we met zijn allen in een branche rondlopen waar betweters net zo massaal rondlopen als er capaciteit is: te veel dus. Dat zorgt voor verhitte discussies, hoog oplopende emoties en vooral negatieve energie die niet in het bedrijf gestopt wordt.
Dat de emotie er helemaal uit halen geen goed idee is, bewezen de aandelenmarkten de afgelopen jaren wel. Door het handelen uit handen te geven aan automatische systemen ontstond een verkoopgolf die zelfversterkend werkte. Alle niveaus werden gebroken met als gevolg dat meer systemen hun grenswaarden bereikten en opnieuw niveaus werden gebroken. Nuchtere analyses over feitelijke onderliggende bedrijfswaardes verloren het hiervan. Toch is het goed af en toe eens tijd te nemen voor een afstandelijke blik op het eigen bedrijf. Zou ik, als de kans had, dezelfde keuzes maken die nu zo organisch gegroeid zijn? Sterker: als je vanaf een blanco vel zou beginnen, hoe zou het bedrijf er dan uitzien? Even zonder al die tegenargumenten waarom de dingen zijn zoals ze zijn. Interessant toch?
Om ons heen verandert de wereld hard, zoals ook centraal staat tijdens het eerste Nationaal Aftersalescongres op 12 december. Zelf heb ik recent nog een werkplaats gesproken die meemaakte dat een klant vroeg of deze zelf even de brug mocht gebruiken. Denk je met zelf meegebrachte onderdelen alles te hebben meegemaakt! Het is zo verleidelijk vanuit de emotie te reageren op dit soort ontwikkelingen, maar ik garandeer u dat de winnaars van morgen degene zijn die de nuchterheid en de afstand tot de dag van vandaag kunnen bewaren. Schrap de emotie, maar vooral niet helemaal en vooral niet altijd.

Bron: After Sales Magazine.  Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten