maandag 19 november 2012

Bandenlabel zet concurrentieverhoudingen op scherp



Nu bandenfabrikanten en verkopers verplicht zijn om de scores van een band op het EU-bandenlabel te tonen, blijken de verschillen tussen de grote Europese A-merken en Aziatische budgetmerken vaak bijzonder klein. 'Alleen de prijs is anders', zou een bekende brillenketen zeggen. 

Zo blijkt uit een vergelijking bij een willekeurige webwinkel dat de Aziatische Star Performer UHP in de maat 205/55 17 een F scoort op rolweerstand en een B op wet grip, net als de ruim twee keer zo dure Michelin Pilot Sport SP 2. De Continental Premium Contact 2 haalt een betere notering op rolweerstand en is nog ietsje duurder dan de Michelin. Ook de Nankang AS-1 doet qua labelwaarden niet onder voor Michelin en Continental, maar kost ook bijna de helft. Waarom een consument zo veel meer moet neertellen voor een band van een A-merk met exact dezelfde labelwaarden vergt de nodige uitleg van de verkoper.

Andere eigenschappen

Hoe zo'n goedkopere band presteert op de criteria die niet op het bandenlabel staan is alleen af te leiden uit de bandentests van consumentenbladen en autoclubs. "Budgetmerken kunnen op labelgebied misschien concurreren met merken als Continental of Michelin, maar het bandenlabel zegt niets over de andere eigenschappen, zegt marktanalist Edoardo Spina van zakenbank Morgan Stanley in Autokompas 14. "Het is dus maar de vraag of ze echt kunnen concurreren op kwaliteit. Of dat iets uitmaakt, hangt af van de manier waarop consumenten gaan reageren op het label. Zullen zij alleen maar naar de labelcriteria kijken?"
Hoewel Europese bandenfabrikanten er bij de start van de ontwikkeling van het bandenlabel vanuit gingen dat zij de Aziatische concurrentie buiten spel zouden zetten. benadrukken zij nu vooral de beperkingen van het label. Zo laat Continental-woordvoerder Alexander Bahlmann aan Automotive News Europe weten "Sommige banden presteren misschien beter dan die van ons op de drie criteria van het bandenlabel, maar dat komt omdat wij ons richten op goede prestaties over de volle breedte."

Premium

Analist Spina verwacht dat A-merken gedwongen worden hun focus naar het premiumsegment te verleggen omdat de prijsdruk in de volumemarkt te groot zal worden. Maar die ontwikkeling was volgens het Europees verbond van banden en rubberfabrikanten ETRMA al langer gaande. Zo groeide het marktaandeel van Chinese, Koreaanse en andere niet-Europese bandenfabrikanten sinds 2007 van 20 procent naar 23 procent.
Lees meer over de effecten van het bandenlabel in Autokompas 14 die op 9 november verscheen.

Bron: Autokompas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten