donderdag 1 november 2012

Volgens rapport Autovak gaat de auto-onderhoudsmarkt 5,8 procent krimpen tot 2015. Volop kansen voor sterke ondernemers.

De markt voor auto-onderhoud zal in Nederland tot 2015 met zo'n 5,8 procent krimpen ten opzichte van 2011. Dat blijkt uit de ICDP Prognosestudie 2015 die RAI Vereniging afdeling Autovak presenteerde tijdens de ledendag in Echteld. De prognose ziet er daarmee somberder uit dan die in de ICDB studie twee jaar geleden. 
Uit de Aftersales Monitor van Bovag en RAI Vereniging Autovak, die tijdens dezelfde gelegenheid werd gepresenteerd, blijkt dat de onderhoudsmarkt in het afgelopen jaar een krimp van vier procent doormaakte. De monitor loopt daarmee vooruit op de prognose van twee jaar geleden. Toen werd verwacht dat de totale onderhoudsbehoefte tussen 2009 en 2015 met 4 procent zou dalen. Inmiddels blijkt die daling dus al in 2011 te hebben plaatsgevonden en zal die in 2015 veel groter zijn.

Minder reparaties
Zo voorspelt RAI Autovak dat er tot 2015 9,4 procent minder onderhoudsbeurten zullen worden uitgevoerd in Nederland en 8,9 procent minder reparaties, maar er gaan naar verwachting wel 6,6 procent meer banden vervangen worden. Het totaal aantal onderhoudsmomenten zal daarmee dalen tot 11,7 miljoen in 2015. In 2010 waren dat er nog 12,4 miljoen.

Optimistischer
De Aftersales monitor van Bovag-RAI laat een veel optimistischer beeld zien. Zo kende het Nederlandse wagenpark volgens dit onderzoek in 2010 nog bijna 15 miljoen onderhoudsmomenten en waren er daar in 2011 nog maar 14,3 miljoen van over. Over het hele jaar 2011 werd er gemiddeld 598 euro aan auto-onderhoud uitgegeven per huishuishouden. Het jaar ervoor was dat nog 638 euro. Het gemiddelde onderhoudsbedrag ligt overigens nog wel hoger dan in 2009, toen de consument gemiddeld nog acht euro minder uitgaf aan zijn auto.
De totale aftersalesomzet daalde daardoor van ruim 4,2 miljard in 2010 naar net iets meer dan 4 miljard euro. Ruim de helft van die omzet (52 procent) werd gehaald uit periodiek onderhoud en APK-keuringen, 21 procent uit tussentijdse reparaties, 14 procent uit schadeherstel en 7 procent uit banden wisselen. De rest bestond uit periodieke controles, te hulp schieten bij auto pech en andere activiteiten.

Banden
Het periodiek wisselen van banden is in de afgelopen drie jaar een groeimarkt gebleken (van vijf procent van de werkzaamheden naar tien procent) en ook in de overige tussentijdse reparaties zit nog een licht stijgende lijn, maar het aandeel periodiek onderhoud en APK is in dezelfde periode gedaald van 45 naar 43 procent van de werkzaamheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten