maandag 18 februari 2013

Structuur aftermarket verandert


Door de hevige concurrentie in de onderdelendistributie is schaalvergroting en concentratie onvermijdelijk in deze sector. Tot die conclusie komt het Duitse onderzoeksbureau Wolk Aftersales Experts in hun rapport The Car Aftermarket Europe 2012.
Om de stijgende kosten, dalende marges en een sterkere concurrentiestrijd goed het hoofd te kunnen bieden, moeten onderdelendistributeurs het vooral zoeken in schaalvoordelen. Fusies, overnames of samenwerkingsvormen liggen het meest voor de hand, hoewel autonome groei volgens de onderzoekers ook een valide optie is. Lagere onderhoudsintervallen, veranderd wagenpark, voortschrijdende technologie (service call), ander rijgedrag en minder kilometers: het zijn allemaal factoren die van grote invloed zijn op de toekomstige verhoudingen in de aftersalesmarkt.
Een andere belangrijke trend volgens het rapport, is dat autobezitters steeds meer streven naar een verlaging van cost of ownership. In de praktijk betekent dat minder onderhoud en reparatie, maar vooral ook meer aandacht voor goedkoper onderhoud. Daardoor ontstaat meer ruimte voor budgetlijnen en (her)gebruikte of reman-onderdelen.
Kleine en middelgrote auto- en garagebedrijven moeten ook kiezen voor schaalvergroting, mede gedwongen door uitholling van de marges. Volgens de experts van Wolk wordt marketing cruciaal voor universele garages en dealerwerkplaatsen. "Zij kunnen hun omzet nog wel met 25 procent verhogen, ook in deze moeizame tijd. Auto- en garagebedrijven zijn te passief in de benadering van hun werkplaatsklanten."

Lees hier het complete verhaal in Aftersales Magazine nummer twee van dit jaar >>

Geen opmerkingen:

Een reactie posten