dinsdag 1 januari 2013

Autoverkoop 2012 nipt voorbij half miljoen, VW op één

Volkswagen: met overmacht opnieuw de nummer één'Mede dankzij een on-Nederlandse eindsprint in december is 2012 alsnog net iets boven de half miljoen nieuw verkochte auto's uitgekomen. De eindstand was ruim 502 duizend auto's in plaats van bijna 556 duizend in 2011 (minus 9,6 procent). Volkswagen werd voor de negende keer de nummer één.
Voor 2013 wordt opnieuw een verdere daling verwacht, naar 445 duizend eenheden, zo stelt marketingbureau Aumacon. In de maand december werden 18.306 auto's geregistreerd, een ongebruikelijk hoog aantal voor de laatste maand, zo stelt Clem Dickmann van Aumacon. "Vooral modellen waarop de bijtellinng voor zakelijke rijders in 2013 zal stijgen. zijn op de valreep nog goed verkocht in 2012." De afzet van nieuwe auto's is daarmee geheel in de ban van de fiscale regelgeving geraakt. "In 2013 zijn de nodige taferelen te verwachten met nieuwe plug-in hybrids zoals de Volvo V60 en de Mitsubishi Outlander." Dat in 2013 de AutoRAI niet doorgaat, heeft volgens Dickmann nauwelijks commercieel effect. "Er is altijd voor gekozen tijdens de RAI het accent te leggen op beleving en niet op verkoop. Met name bij grote autodealers wordt zowel beleving als verkoop dagelijks goed verzorgd. Bovendien voorziet het internet uitstekend als informatiemedium." Maar zelfs al heeft de autodealer geen last van internetverkoop - in tegenstelling tot veel andere winkels - toch zal de gemidelde dealer over 2012 nauwelijks winst maken. "Met name de leegloop van de werkplaatsen baart de autobranche grote zorgen voor de toekomst."
In 2012 prolongeerde Volkswagen zijn koppositie werderom met overmacht en is nu voor de negende keer de nummer één met maar liefst 61 duizend auto's. Tot en met 2003 was Opel gedurende 36 jaar de koploper in Nederland. Maar het bestverkochte model van 2012 kwam van Renault, namelijk de Mégane met 21,5 duizend stuks. Die heeft een zeer gewilde estate-versie in de veertienprocentbijtellingsklasse. Anderzijds zijn de premiummerken in trek: zowel Audi, BMW, Volvo en MIni verkochten beduidend meer dan in 2011. De grootste stijging is geboekt door Kia (+17,7%) die nu de zevende positie inneemt, nog voor Citroën en Hyundai. De grootste daling komt op naam van Fiat (-35,1%)  dat terugvalt naar de elfde plaats, tussen Audi en BMW.

1. Volkswagen
2. Renault
3. Peugeot
4. Ford
5. Opel
6. Toyota
7. Kia
8. Citroën
9. Hyundai
10. Audi 
Meer cijfers. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten