maandag 7 januari 2013

Waarom zijn alle Disney parken bijzonder winstgevend, behalve Euro Disney?


  Corne van Zeijl
In de kerstvakantie mocht ik met mijn kinderen mee naar Disneyland Parijs. Iedere beleggersvezel stribbelde tegen. Maximaal consumptie, maximale massa’s, maximale prijzen.
Maar de vader in mij zag dat de kinderen het naar hun zin hadden. Gelukkig hebben we nog redelijk de massa’s kunnen mijden. Maar tijdens het bezoek liet de belegger zich niet helemaal wegdrukken. Immers die maximale combinatie van prijzen en massa’s moet wel tot iets goeds leiden, zijnde maximale winsten. Maar niets van dat alles. Geen superwinsten bij Disneyland Parijs.
Dat weet ik toevallig omdat mijn oudste zoon bij zijn geboorte een aandeel Euro Disney heeft gekregen. Dat aandeel hangt thuis in een lijstje mooi te zijn, voor zover aandelen mooi kunnen zijn. De beurswaarde van dit papier is echter geminimaliseerd. Dat komt vooral omdat Euro Disney nauwelijks winstgevend is. Zeg maar gewoon niet winstgevend. En de koers is daar een juiste afspiegeling van.

Vreemd?

Dat klinkt vreemd.  Er komen 16 miljoen bezoekers per jaar die gemiddeld een kleine 50 euro per persoon uitgeven. De hotelkamers zitten voor 84% vol, a raison van gemiddeld 230 euro per kamer. Als dat niet genoeg is. Vorig jaar maakte Disneyland Paris, zoals het tegenwoordig heet,  een bedrijfswinst van €3,4 miljoen op een omzet van €1,3 miljard. Netto bleef daarvan een verlies €100 miljoen over.
Opvallend genoeg zijn de overige Disney parken wel bijzonder winstgevend. Disney verdiende vorig jaar met haar parken U$ 1,9 miljard op een omzet van U$ 12,9 miljard.

Franse ondernemingscultuur

Het verschil zit hem in de Franse ondernemingscultuur, relatief hoge loonkosten en, volgens moedermaatschappij Walt Disney zelf, in het feit dat Europese consumenten wat meer prijsbewust zijn. Ik heb daar weinig van gemerkt toen ik daar rondliep, maar ja ik ben dan ook een Hollander.
Ach, voor de Franse economie is het wel goed geweest. Disneyland bestaat nu 20 jaar. In de parken en hotels werken ongeveer 14.000 mensen. In de regio heeft het zelfs 55.000 mensen per jaar aan werk geholpen. Ook Walt Disney zelf verdient eraan door royalties te ontvangen. Voortdurend zijn er geruchten dat Disney alle aandelen Euro Disney overneemt. Ik denk dat Disney dat wel uit zijn hoofd laat. Zeker in de huidige politieke omstandigheden.

Les

De les die we hier uit kunnen trekken is, ook al kun je consumenten overhalen om hun portemonnee compleet te laten omkeren voor een beleving of een service, als je de kosten niet in de gaten houdt en de politieke en sociale omgeving niet meewerkt, hou je als aandeelhouder alsnog niets over. Ik zou zeggen Euro Disney, Euro Dusnie.

Financieel Dagblad: Corné van Zeijl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten