donderdag 10 januari 2013

Profieldiepte meest vergeten APK-adviespunt


Het vermelden van een band met een profieldiepte die tegen de ondergrens van de APK zit is het meest voorkomende vergeten adviespunt voor de APK-keuring. Dat blijkt uit een inventarisatie door de RDW.De RDW brengt ieder jaar de tien meest gemaakte missers door APK-keurmeesters in kaart. Daarbij voert het vergeten adviespunt al jaren de lijst aan. Dit jaar inventariseerde de rijksdienst voor het eerst ook welke adviespunten het meest vergeten werden.

Na de profieldiepte (3,3 procent) bleek een stuur- of fuseekogel die tegen de 0,1 milimeter speling aan zit met 2,2 procent) het op twee na mest ontbrekende advies te zijn.  Slijtage aan het mechanisch deel van het remsysteem was met 0,9 procent het derde punt dat vaak ontbreekt op het keuringsrapport. Verder blijkt bij steekproeven vaak dat keurmeester zijn vergeten te vermelden dat er roestschade of lekkage aan schokbrekers zit die nog net niet ernstig genoeg zijn voor afkeur.


Kilometertellerstand
In de top 10 van meest gemaakte APK-missers is het punt 'inrichting aanpassing dimlichtafstelling verhuisd van plaats plaats vier in 2011 naar de tiende plaats. Nieuw is het punt 'afwijkende kilometertellerstand'. Tijdens het afmelden van het voertuig moet de afgelezen tellerstand ingevoerd worden. De steekproefcontroleur controleert bij een steekproef of deze verplichting is naageleefd, waarbij een afwijking van maximaal 500 kilometer is toegestaan. deze blijkt regelmatig groter te zijn.

Bron Autokompas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten