dinsdag 8 januari 2013

Bandenwissel duurt ruim twee keer zo lang met TPMS




Het wisselen van een bandenset met TPMS kost gemiddeld 2,5 keer zo veel tijd als een set zonder sensoren, dat berekende Rema Tip-Top op basis van het aantal extra handelingen dat een TPMS-systeem met zich meebrengt.


Volgens Rema Tip Top heeft een geroutineerd werkplaatsteam 15 minuten nodig om een auto van zomer- naar winterbanden om te zetten. Het wisselen van een bandenset op een auto met TPMS kost volgens de leverancier van equipment en TPMS-sensoren gemiddeld 38,5 minuten.
TPMS is sinds november vorig jaar verplicht voor nieuwe automodellen die vanaf dat moment op de markt verschijnen. Vanaf november 2014 zijn de bandenspanningssensoren verplicht voor alle nieuwe auto's.  Bandenservicebedrijven zullen waarschijnlijk vanaf het volgende winterwisselseizoen het effect van TPMS gaan merken in de werkplaats. Er zal in ieder geval meer tijd en ruimte voor een voorraad sensoren ingeruimd moeten worden.

Inlezen

De handelingen zijn als volgt: De auto de werkplaats inrijden, de sensoren uitlezen om vast te stellen of ze nog goed functioneren, kijken of de passende sensoren op voorraad zijn, deze samen met de winterband monteren op de velg, balanceren en wielen monteren op de auto. Tenslotte moeten de sensoren weer ingelezen worden met behulp van het bijbehorende diagnose-apparaat. De (Duitse)hoofdvestiging van Rema Tip Top gaat er hierbij van uit dat er een aparte band-wielcombinatie wordt samengesteld, zoals in Duitsland gebruikelijk is.

Maar wanneer alleen de banden gewisseld worden en het bandenbedrijf de sensoren dus opnieuw monteert is de doorlooptijd gelijk. Verder kunnen er in plaats van de OE-sensoren ook universele ventielen zoals de EZ-sensor van Schrader en de Sens.It van Alligator toegepast worden. Ventielenfabrikanten adviseren om bij het de- en monteren van de sensoren wel om een servicekit met nieuwe afdichtingen te gebruiken.

Autokompas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten